hospitals adventure!

guru itu tiada batasan.

Assalamualaykum wr wbt,

Masih lagi dalam langkahan penuh berhati-hati dan hati dipenuhi seribu satu persoalan.

SubhanAllah.

“Barangsiapa yang menempuh suatu jalan dalam rangka menuntut ilmu, Allah akan memudahkan baginya jalan ke surga.

Dan sesungguhnya para malaikat meletakkan sayap-sayap mereka kepada pencari ilmu karena ridha dengan apa yang dia perbuat. Sesungguhnya seorang yang alim akan dimintakan ampunan baginya oleh semua yang ada di langit dan bumi sampai ikan hiu di dalam air.

Sesungguhnya keutamaan orang alim atas seorang ahli ibadah adalah seperti keutamaan bulan di malam purnama atas segala bintang-bintang. Sesungguhnya para ulama adalah pewaris para nabi dan para nabi tidak mewariskan dinar dan tidak pula dirham akan tetapi mereka mewariskan ilmu.

Maka barangsiapa yang mengambilnya maka berarti dia telah mengambil bagian yang banyak.”

(HR. Imam Ahmad 5/196, Abu Daud 3/317, Tirmidzi 5/49, Ibnu Majah 1/81, Ad Darimi 1/98, Ibnu Hibban 1/152 dan dishahihkan oleh Al Albani di dalam Shahihul Jami’ 5/302)

Antara butiran mutiara yang telah dikutip selama 4 hari di hospital,

hampir bergelar doktor, namun dipandang sangat tinggi (subhanAllah, kalau lah mereka tahu yang diri ini pun banyak lagi yang perlu dipelajari)

  • Bukan pensyarah sahaja yang boleh mengajar. Para pesakit juga banyak mempelajari ana tentang cara menjadi doktor sebenar.
  • Dalam hidup ini, Allah telah menjanjikan perkara sementara, namun jikalau digunakan secara bijaksana, maka dapatlah perkara yang kekal abadi itu. inshaAllah.
  • Ilmu Allah itu sangat sangat sangat luas. Dan hamba ini masih lagi sedang berusaha sedaya upaya. T.T
  • Setiap hamba Allah itu, Allah Ujinya dengan perkara yangd dicintainya. Jika dia cintai sahabatnya, maka Allah Ujinya dengan perpisahan atau perasaan geram dengan sahabatnya. Kerana Allah Ingin Menguji sejauh mana ketaatan hambaNya padaNya dalam menempuh ujian itu.
  • Setiap hari itu ada rahsia tercantik yang Allah susun. Bagi setiap nikmat sekecil manapun, Allah Ingin Uji sejauh mana syukur hamba itu. Dan sekecil ujian yang dianugerahkan, Allah Ingin Menguji sejauh mana kesabaran hambaNya.
  • Usia itu berlari tangkas, ana sudah merindui saat ana menghabiskan masa di universiti berlari larian melakukan 1001 aktiviti yang… menggembirakan walupun meletihkan. Justeru, itulah sebabnya ana sangat sangat sangat suka suasana di ‘Emergency Ward’!!! Letih,namun hasilnya sangat sangat sangat BEST, Alhamdulillah!!!
  • Minta doakan ana jadi doktor Muslimah, membantu Umat sebaik mungkin, cemerlang duniawi dan ukhrawi, inshaAllah. 🙂

Jazakum Allah khayran katheera.

“Dan Kerana Tuhanmu, Bersabarlah.”

(Surah Al Mudatssir, Ayat 7)

Advertisements

One thought on “guru itu tiada batasan.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s